لطفا صبر کنید ...

رژیم غذایی فلج مغزی: غذاهایی برای بهبود رشد و تکامل

25 آگوست, 2022 توسط مدیریت0
baby-dreamstime.jpg

یک رژیم غذایی بهینه برای کودکان فلج مغزی، باید نیازهای تغذیه ای کودک شما را برآورده کند و به کاهش اثرات عوارض ثانویه بیماری کمک کند.

فلج مغزی یک اختلال رشدی است، به این معنی که افراد را در سنین بسیار پایین مبتلا می کندکودکان برای تقویت رشد و تکامل به تغذیه کافی نیاز دارندیک رژیم غذایی سالم همچنین سطوح انرژی و عملکرد بدن را بهبود می بخشد، که می تواند بر عملکرد کودک در طول کاردرمانی تأثیر مثبت بگذارد.

در این مقاله غذاهای غنی از مواد مغذی برای گنجاندن در رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فلج مغزی توضیح داده می شوداما ابتدا، بیایید عوامل مختلفی را که می‌تواند بر نیازهای غذایی فرد مبتلا به فلج مغزی تأثیر بگذارد، مورد بحث قرار دهیم.

 

نیازهای غذایی کودکان فلج مغزی

 

فلج مغزی معرف طیفی از اختلالات حرکتی با شدت های مختلف است. بنابراین، نیازهای تغذیه ای در افراد مبتلا به فلج مغزی با یک کودک عادی متفاوت است.

عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • شدت اختلالات حرکتی: به طور کلی، افرادی که اختلالات حرکتی خفیف‌تری دارند، از نظر فیزیکی فعال‌تر هستند و به انرژی بیشتری نیاز دارند.

  • اختلالات حرکتی دهانی:اگر فلج مغزی عضلات داخل دهان را تحت تاثیر قرار دهد، افراد ممکن است برای جویدن و قورت دادن غذای خود دچار مشکل شونداگر کودک شما اختلالات حرکتی دهانی دارد، از مخلوط کن یا غذاساز استفاده کنید تا غذای او را آسیاب کرده و هضم آن را آسان‌تر کند.
  • زایمان زودرس: زایمان زودرس یکی از علل شایع فلج مغزی استنوزادانی که نارس به دنیا می آیند اغلب کوچکتر هستند، که باید نیازهای غذایی آنها در نظر گرفته شودحدود 85 درصد از کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند، در طول 2 سال اول زندگی به همسالان در حال رشد خود می رسند.

  • عوارض همزمان:  برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی به بیماری ریفلاکس معده و روده مبتلا هستند که می تواند باعث تحریک اسید معده و سوزش سر دل شود. غذاهای چرب، تند یا اسیدی می توانند باعث رفلاکس اسیدی شوند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

افرادی که دارای اختلالات حرکتی شدید دهان هستند ممکن است نیاز به استفاده از لوله تغذیه داشته باشند. در حالی که ممکن است بسیاری از والدین با لوله تغذیه مخالف باشند، اولویت دادن به تغذیه کودک هنگام رشد ضروری تر است. کودک شما ممکن است مجبور نباشد تنها به لوله تغذیه تکیه کند. اغلب، آن‌ها می‌توانند طبق معمول غذا بخورند و از لوله تغذیه برای کمک به تکمیل نیازهای غذایی روزانه خود استفاده کنند.

برای درک بهتر نیازهای تغذیه ای خاص فرزندتان، با متخصص اطفال یا متخصص تغذیه صحبت کنید. در بخش بعدی، در مورد غذاهایی صحبت خواهیم کرد که می توانند به بهبود سلامت افراد مبتلا به فلج مغزی کمک کنند.

مواد غذایی:

کودکان مبتلا به فلج مغزی به دلیل اختلالات حرکتی دهانی، مشکلات گوارشی و کاهش سطح فعالیت بدنی در معرض خطر بیشتری برای سوءتغذیه قرار دارند.

در زیر، 10 ماده غذایی را که باید در رژیم غذایی فرزندتان برای ارتقای محافظت عصبی و رشد سالم بگنجانید بررسی می کنیم.

1. تخم مرغ

تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین و کولین است که آن را پای ثابت رژیم غذایی افراد مبتلا به فلج مغزی قرار می دهد.

مصرف پروتئین  نقش کلیدی در رشد عضلات و رشد بافت ها دارد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به فلج مغزی مهم است زیرا ممکن است به دلیل محدودیت حرکتی عضلات ضعیفی داشته باشند.

کولین  یک ماده مغذی ضروری برای تولید استیل کولین است، یک انتقال دهنده عصبی که بر خلق و خو، حافظه، کنترل ماهیچه ها و سایر عملکردهای ضروری سیستم عصبی تأثیر می گذارد. بنابراین، مصرف مقادیر کافی کولین می تواند مواد مغذی مغز را برای بهبود عملکردهای حرکتی فراهم کند.

2. آووکادو

آووکادو میوه‌ای پرچرب و پرکالری است که سرشار از مواد مغذی مختلف است.

بسیاری از افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است به دلیل  مشکل در کنترل عضلات داخل دهان دچار سوءتغذیه شوند . در نتیجه، ممکن است برای جویدن و قورت دادن مشکل داشته باشند.

غذاهای پر کالری و غنی از مواد مغذی مانند آووکادو این اطمینان را بوجود می آورد که افراد مبتلا به CP بدون نیاز به افزایش حجم غذایی که می خورند، کالری کافی دریافت کنند.

3. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی چربی های سالم است  و نیاز به جویدن کمتری دارند، بنابراین تضمین کننده کالری کافی برای کودکان فلج مغزی می باشد.

همچنین عموما مورد علاقه بچه ها است. مخلوط کردن آنها با بلغور، جو دوسر یا اسموتی می تواند پروتئین، فیبر، چربی های سالم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را به وعده غذایی کودک شما اضافه کند.

4. روغن زیتون

روغن زیتون چربی سالمی است که ممکن است در رژیم غذایی افراد مبتلا به فلج مغزی گنجانده شود.

سطوح بالایی از ریزمغذی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان به نام پلی فنول‌ها در روغن زیتون یافت می‌شوند و از طریق مهار رادیکال‌های آزاد، مهار پراکسیداسیون لیپید و خواص ضد التهابی به تقویت محافظت عصبی کمک می‌کنند.

5. سبزی های تیره و پربرگ 

سبزی‌های دارای برگ‌های تیره مانند اسفناج و کلم پیچ برای هر رژیم غذایی سالم ضروری هستند، اما می‌توانند به ویژه برای افراد مبتلا به فلج مغزی مفید باشند زیرا حاوی ویتامین K هستند که برای عملکرد سالم مغز و استخوان‌های قوی ضروری است.

سبزیجات برگدار همچنین حاوی  فولیک اسید و ویتامین B هستند که برای سنتز سروتونین، اپی نفرین، نوراپی نفرین و دوپامین ضروری است. این انتقال دهنده های عصبی به بهبود خلق و خوی کمک می کنند و ممکن است به تنظیم مشکلات رفتاری شدید که در کودکان مبتلا به CP رایج است کمک کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به فلج مغزی به دلیل کاهش میزان متابولیسم، مشکلات گوارشی را تجربه می کنند. افزودن سبزی‌های تیره و برگ‌دار به رژیم غذایی کودک، مصرف فیبر را افزایش می‌دهد، که به نوبه خود می‌تواند حرکات روده را بهبود ببخشد.

6. غلات کامل 

بعضی از افراد مبتلا به فلج مغزی بیشتر روز خود را روی ویلچر می نشینند. این باعث می شود شکم برای مدت طولانی فشرده شود، که هضم را کند می کند و جریان خون را کاهش می دهد.

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه ای، گندم کامل و کینوا بسیار مغذی و سرشار از فیبر هستند.

فیبرهای غذایی موجود در غلات کامل پری بیوتیک نامیده می شوند. آنها به ساخت باکتری های سالم در روده کمک می کنند و به هضم غذا کمک می کنند.

7. ماست یونانی

از آنجایی که بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است به دلیل مشکلات تغذیه ای مواد مغذی کافی دریافت نکنند، استخوان ها و ماهیچه های آنها ممکن است ضعیف شود.

ماست یونانی سرشار از  کلسیم است که برای سلامت استخوان ها ضروری است و عملکرد اعصاب را تقویت می کند.

ماست یونانی همچنین حاوی مقادیر بالایی پروتئین است که ممکن است رشد سلولی و ترمیم عضلات را افزایش دهد.

8. زنجبیل

زنجبیل ریشه ای است که هزاران سال است برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده می شود. خواص درمانی مختلفی دارد که می تواند به هضم، گردش خون، ایمنی و عملکرد مغز کمک کند.

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است با مبارزه با استرس اکسیداتیو از مغز محافظت کند. همچنین جریان خون را تقویت می کند که به نورون های مغز اجازه می دهد تا اکسیژن و سایر مواد مغذی ضروری بیشتری را برای عملکرد مطلوب جذب کنند.

9. ماهی قزل آلا

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است عملکرد اعصاب را بهبود ببخشد و رشد نورون‌ها را در مغز تقویت کند.

مشکلات رفتاری و یادگیری در کودکان مبتلا به فلج مغزی شایع است. این  مطالعه  نشان داد که «کودکانی که مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 داشتند، در مدرسه، خواندن و املا بهتر عمل کردند و مشکلات رفتاری کمتری داشتند.

ماهی های روغنی مانند سالمون نیز منابع عالی ویتامین D هستند که ممکن است رشد سلولی و ارتباط بین سلول ها را تنظیم کند.

10. زردچوبه

زردچوبه یک گیاه زرد رنگ مغذی است که معمولا در غذاهای هندی یافت می شود.

50 درصد از کودکان مبتلا به فلج مغزی نیز  صرع را تجربه می کنند . محتمل است که ترکیبی به نام  کورکومین در زردچوبه به  دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها، خاصیت ضد تشنج دارد.

کورکومین همچنین تولید پروتئین رشد مهمی به نام BDNF را افزایش می‌دهد که به مغز کمک می‌کند از طریق تشکیل و تقویت اتصالات عصبی در مغز رشد کند.

فلج مغزی و رژیم غذایی: نکات کلیدی

رژیم غذایی ناکافی شایع ترین علت رشد و تکامل محدود در کودکان فلج مغزی است.

از آنجایی که هر مورد فلج مغزی منحصر به فرد است، هر فرد نیازهای تغذیه ای متفاوتی خواهد داشت. بنابراین، ضروری است که با یک متخصص تغذیه کودک مشورت کنید تا به طور موثر نیازهای غذایی خاص او را مدیریت کنید.

امیدواریم این مقاله به شما در درک نقش مهم رژیم غذایی در رشد کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک کرده باشد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


خدمات ما

کلینیک توانبخشی آریا در اواسط سال 1398 و با تلاش تیم متخصص و زبده در شهرستان نیشابور افتتاح شد.
از ابتدای فعالیت این کلینیک، هدف ما ارائه خدمات کاملا علمی و تخصصی با استفاه از بهترین و به روزترین تجهیزات بود.
امید است همواره به هدف خود که خدمت رسانی بهتر به شما عزیزان است برسیم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک توانبخشی آریا می باشد.